Köpvillkor
FÖRETAGSINFORMATION För köp som sker på denna webbplats ansvarar Pärlans Konfektyr AB, Hallvägen 13,12162 Johanneshov. Org. nr. 556802-4995
ORDERBEKRÄFTELSE När du slutfört ditt köp skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du uppgett i kassan. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, priser, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i beställningen bör du direkt kontakta oss på e-post order@parlanskonfektyr.se. Ange vad som är fel och uppge ordernumret som hör till ordern.
PRISER Priser i butiken anges i svenska kronor och inkluderar moms, frakt tillkommer. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna i butiken utan föregående avisering.
BETALNING Vi erbjuder säker kortbetalning och accepterar Visa, Mastercard, American Express, Apple Pay, Shop Pay, KLARNA och Swish.
FRAKT Inom Sverige - leverans till Postnord ombud 48 kr, fri frakt vid köp över 500 kr inom Sverige. Vi erbjuder också hemleverans med Postnord Home för 75 kr (50 kr vid köp över 500 kr). Leverans till övriga Europa sker med Postnord Collect, avgift 135 kr.
UPPHÄMTNING I BUTIK Vid val av upphämtning i butik, avses vår butik på Nytorgsgatan 38 i Stockholm under våra ordinarie öppettider. Ordern skall hämtas inom 14 dagar efter lagd beställning, annars annulleras ordern.
LEVERANS Vid leverans av varor använder vi oss antingen av Postnord Collect som levererar paketet till ditt lokala ombud eller hemleverans av Postnord. Du meddelas via sms, e-post eller brev när paketet finns att hämta hos ditt ombud eller är på väg hem till dig. Vi kan aldrig garantera leverans till ett särskilt datum då vi inte kan styra över Postnords hantering.
LEVERANS TILL ANNAN MOTTAGARE Vill du att vi skickar ordern direkt till en annan mottagaren uppger du bara hens adress i utcheckning, kom ihåg att även ange dennes mobil och mail så att aviseringarna hamnar rätt.
LEVERANS UNDER HÖGTID Under jul och andra högtider är det väldigt många som beställer kola och det är extra högt tryck för oss. Detta innebär att leveranstiden kan dröja några extra dagar. Tänk på att vara ute i god tid med dina beställningar.
LEVERANSTID Normalt skickar vi varorna från oss inom 1-3 arbetsdagar. Större beställningar kan ta längre tid. Utanför Sverige kan det ta ytterligare några dagar, vi kan aldrig garantera leverans en särskild dag.
Från och med 7 oktober 2024 kommer PostNord bara dela ut paket med hemleverans varannan helgfri vardag i vissa områden med låga paketvolymer och stora avstånd. Leverans till ombud fortsätter dock som vanligt. För mer information om berörda områden se https://www.postnord.se/effektivare-post.
LÄNDER Vi skickar paket inom Sverige och övriga EU-länder med vissa undantag.
VÄDER Våra kolor och kola i choklad är känsliga för fukt och värme/kyla. Vi packar våra produkter så att de ska klara normala fraktförhållanden, men vi kan inte garantera kvalitén när de skickas långväga via länder med extrema väderförhållanden såsom hög luftfuktighet, kyla och värme.
FÖRSENINGAR Vi gör vårt bästa för att leverera snabbt, men tyvärr uppstår ändå förseningar ibland och vi garanterar inte leverans till en viss dag. Vid förseningar kontaktar vi dig och du har som kund rätt att häva köpet vid omfattande förseningar.
STORA BESTÄLLNINGAR Våra kolor och kolasås är ett hantverk och produktionen är småskalig. Vid högtider så som jul och påsk är efterfrågan extra stor och större beställningar bör läggas i god tid före önskat leveransdatum. Vi förbehåller oss rätten att häva större köp och betala tillbaka pengarna om det är så att vi inte kan leverera.
ÅNGERRÄTT Enligt Distansavtalslagen har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar. Dock gäller inte ångerrätten livsmedel och köp av kola eller kolasås kan alltså inte ångras. Däremot så kan tex vår bok eller andra produkter som inte är livsmedel återlämnas. De måste då skickas tillbaka i oförändrat skick. Du står själv för frakten tillbaka till oss och även för transportrisken gentemot posten. Vi ersätter dig för varan, men inte för fraktkostnaden.
REKLAMATION Om varubrevet eller paketet har en yttre skada, anmäl det direkt på plats hos postombudet. Om en vara är defekt eller om vi har packat fel kontakta oss på order@parlanskonfektyr.se och ange vad som är fel och ordernummer så får du information om hur du ska gå till väga. Vi står för kostnaden vid dessa returer.
EJ UTHÄMTADE PAKET Ej uthämtade paket returneras automatiskt till oss efter 7 dagar. För paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-. Ej uthämtade paket räknas inte som hävning av ditt köp. Vill du att vi skickar ut din retur på nytt behöver du ersätta oss för den nya fraktkostnaden.
PERSONUPPGIFTER De personuppgifter som du lämnar till oss i samband med köp hanteras i enlighet med GDPR. I samband med köp godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att vi skall kunna behandla din order och genomföra köpet samt att bidra med relevanta uppdateringar kring status på din order. Du har enligt GDPR rätt att få ut den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post. Läs mer om vår integritetspolicy här.
FORCE MAJEURE Vi anser oss befriade från förpliktelsen att fullgöra nämnda avtal i händelse av naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer samt jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses eller undvikas.